Teh Proclamation.

Hati Waja. Tendangan Tanpa Bayang. Syahdan. Sompet. Nostalgia, nostalgia.

Teh Herd.

11 November 2010

Kenapa Saya…? : Menjawab Segala Pertanyaan

In 3 characters 

Sama juga kali ini, TIADA KIASAN. Di posting kali ini saya memutuskan untuk menjawab seberapa banyak pertanyaan yang pernah disuarakan oleh kamu sebelum ini. Saya akan cuba jawab seringkas yang mungkin tanpa meninggalkan isi-isi yang penting.

Kenapa saya tuntut kebenaran?

- Kerana saya anti dengan mereka yang menipu diri ini hanya semata-mata ingin menjaga hati. Rasa sebagai satu penghinaan apabila kamu menyorokkan perkara sebenar apabila saya bertanya sesuatu.

Kenapa saya berkias?

- Maka telah saya jawab di sini.

Kenapa saya lari?

- Saya jenis yang sangat sukar melupakan sesuatu atau seseorang. Sebab saya lari ialah kerana saya perlu untuk bersama penyembuh yang terbaik, iaitu masa. Tidak saya suruh dan minta kamu pujuk jika saya bersedih hati, saya lebih suka menjauhkan diri dan bersorangan memikirkan sebab dan musabab ianya berlaku. Masa yang saya perlukan? Sebelum ini paling sekejap setahun, paling lama ialah 4 tahun. Maka jangan ditanyakan samada saya sudah dapat melupakan atau tidak, kerana ianya sangat menyinggung perasaan.

Kenapa saya pilih kesedihan atas kemarahan?

- Kesedihan menguatkan pendirian dan membina kecekalan hati saya. Kesedihan juga mengingatkan saya bahawa saya ini masih seorang manusia, berbanding dengan kemarahan yang sumbernya adalah dari syaitan dan hawa nafsu. Kesedihan juga membolehkan saya berfikir dengan tenang, kemarahan hanya mendatangkan keputusan yang pasti berat sebelah. Link kepada satu cerita yang berkaitan soalan ini.

Kenapa saya pegang perjanjian?

- Kerana saya benci dengan mereka yang bersifat pura-pura dan hipokrit, yang suka melanggar kata-kata mereka sendiri. Saya pegang perjanjian di bahagian saya kerana saya tahu betapa peritnya diri kamu jika saya tidak tunaikannya, walaupun saya nyatakannya dalam mesej khidmat pesanan ringkas. Ada satu janji pada semester 1 yang saya katakan saya akan tunaikan pada semester 5, tetapi nampaknya orang tersebut sudah tidak inginkan lagi.

Kenapa saya pilih untuk menunggu?

- Sebelum ini hampir segala yang saya inginkan maka harus saya tunggu dengan lama, sehingga makan bertahun-tahun barulah saya berjaya mendapatkannya. Apa yang kita inginkan maka tidak sesenang itu ianya diperolehi, haruslah bersabar jika betul-betul inginkannya. ‘Easy come, easy go’.

Kenapa saya pilih untuk menunggu dalam perjanjian?

- Saya mengambil pendirian bahawa jika kamu bukan dari golongan munafik, maka pasti kamu akan menunaikan janji kamu terhadap saya. Saya tidak kisah menunggu seberapa lama, asalkan kamu memegang perjanjian diri kamu. Saya pernah mengikat janji dengan seorang pada permulaan semester 3, selepas 1 tahun setengah iaitu pada pengakhiran semester ini (semester 5) barulah perjanjian itu ditunaikan. Itulah sebab saya rela menunggu walau seberapa lama pun.

Kenapa saya senstif dengan perjanjian berkaitan masa?

- Saya lebih rela menunggu kamu dari kamu menunggu saya. Saya tahu menunggu itu memeritkan, maka biarlah saya yang tanggung keperitan itu. Apabila kamu meminta saya agar berada di satu-satu tempat pada waktu yang dijanjikan, maka insyaAllah jika tiada apa-apa gangguan dan penghalang maka saya akan tiba tepat pada waktunya. Paling lambat pun dalam 5 hingga 10 minit sahaja saya akan terlewat, itupun jika timbul faktor-faktor luaran.

Kenapa saya bertanya?

- Saya inginkan pemahaman, bukan sekadar suka-suka.

Kenapa saya berdiam?

- Kerana saya menyampaikan melalui isyarat badan dan penulisan, dan saya harapkan kamu faham. Jika kesedihan saya melebihi had yang boleh ditanggung maka juga saya akan terdiam. Sebenarnya jika saya berdiam maka kamu sedang berhadapan dengan diri saya pada masa lalu.

Kenapa saya sukar meminta hutang?

- Sebab saya tidak mengetahui situasi kewangan kamu, dan saya merasa malu untuk menuntut walaupun ianya hak saya. Saya segan untuk mengingatkan jika kamu terlupa. Sebab itulah saya menyampaikan hasrat saya secara berbunga-bunga melalui orang lain kepada kamu.

Maka sampai sini sahaja dahulu. Ada masa saya jawab lagi pertanyaan dari kamu. Salam.

No comments: